+420 608 844 047       info@companysports.cz

Cvič a měj výsledky!



Náš fitness trenér Eda Synák se v rozhovoru podělil o svou sportovní historii, úspěchy a zkušenosti. Prozradil například, jak dosahovat při cvičení výsledků a vysvětluje roli trenéra.

Jak ses dostal ke sportu?

Jako malý jsem nechtěl sedět u počítače a radši jsem sportoval. Ze začátku mě máma dávala na kolektivní sporty jako je fotbal, pak jsem hrál hokej závodně asi 7 let, ale jediné u čeho jsem vydržel je skateboarding, protože je to individuální sport, kde jsem svým pánem a můžu si svévolně diktovat, kdy budu trénovat, jak budu trénovat a proč budu trénovat, a to mi nejvíc vyhovovalo, takže jsem zůstal radši u individuálních sportů.
Kromě skateboardingu jsem začal chodit hodně do posilovny a cvičit klasicky s čínkami, až potom se mi začalo líbit posilování s vlastní vahou víc než s používáním závaží. Začal jsem sledovat na internetu různá videa, kde jsem viděl kluky dělat na hrazdách a bradlech neuvěřitelný věci a začalo se mi to hrozně líbit, tak jsem to zkusil a zjistil, že nějaké ty základy tam mám, tak jsem to začal trénovat a dneska už se připravuju na svůj první závod ve street workoutu.

Jak dlouho se věnuješ street workoutu?

Začal jsem s tím před dvěma roky, takže to znamená, že po dvanácti letech cvičení ve fitku jsem přešel na tohleto. Vlastně mi trvalo fakt ty dva roky než jsem se naučil ty základní prvky jako je muscleup, front lever, back lever, stojka na bradlech, které jsou důležité k tomu, aby vůbec člověk mohl v tomhle sportu závodit, protože když neumí tyhle základy, tak nemůže zkoušet ani těžší prvky a nezískal by potom tolik bodů, tudíž by nemohl nikdy vyhrát, a tudíž by nemělo smysl závodit, takže proto trénuju každý den jak blázen a doufám, že to bude čím dál tím lepší.

Jak dlouho by trvalo začátečníkovi dostat se na takovou úroveň?

Na takové ty úplné základy jako je shyb, dip, poctivé plné kliky, dřep na jedné noze a podobně, tak určitě dva tři roky pravidelného cvičení, aby to dělal technicky správně. Tím mám na mysli lidi třeba z kanceláře, kteří nemají žádnou zkušenost se sportem, žádný pohyb, tak tam je to samozřejmě na dlouhou trať. Ale když je to někdo, kdo už má nějaké základy a celý život sportoval, hrál třeba fotbal nebo cokoliv jiného, tak tam to jde samozřejmě rychleji.

Slyšeli jsme, že jsi byl na nějakých soutěžích, jaké úspěchy máš za sebou? Pochlub se :)
Sebechvála smrdí, ale nevadí. (směje se) Před dvěma lety než jsem začal se street workoutem, tak ještě rok před tím jsem dělal power lifting (silový trojboj), což je vlastně něco jako vzpírání, ale jsou tam trošku jiné disciplíny, je tam bench press, mrtvý tah a dřep. Jde o maximální sílu, zvednout co největší váhu na jedno opakování. Takže v roce 2015 jsem byl vícemistr české a slovnenské republiky a v roce 2016 jsem byl na 3 místě. A udělal jsem národní rekord v mrtvém tahu ve své váhové kategorii, kde jsem se svojí váhou 67kg vytáhl na mrtví tah 185kg.

Jak dlouho působíš jako trenér?

Trénuju od roku 2011, takže profesionálně se tomu věnuju 5 let. Ale jak říkám, do posilovny jsem chodil už od 16, takže jsem nějakých 9 let cvičil, pak jsem si řekl, že si půjdu udělat trenérský kurz, abych věděl, jestli to všechno dělám správně. Začal jsem trénovat pár známých a kamarádů, zjistil jsem, že mě to docela baví, tak jsem nastoupil ve velkým komerčním fitku, tam jsem vlastně získal největší praxi, spoustu věcí jsem se tam naučil. Chodil jsem pak samozřejmě ještě na různé kurzy, abych se v tom zdokonaloval a abych měl víc zkušeností. Až jsem nakonec skončil na Karlově Univerzitě a studuju na trenéra I. třídy, což je nejvyšší trenérské vzdělání v oblasti fitness co vůbec může být. Tak doufám, že to dodělám a budu jednička! (směje se)

Myslíš si, že je důležité, aby lidé cvičili s trenérem nebo dokáží všechny ty cviky sami doma?

Takové ty základní cviky určitě zvládnou doma sami, ale i tak je rozhodně lepší si vždycky dát aspoň pár lekcí s trenérem, protože pokud je to dobrý trenér, tak by vám měl udělat diagnostiku pohybového aparátu, kde zjistí co všechno je špatně a co vlastně potřebujete zdokonalovat. Není to o tom, že přijdete, já vás hned posadím na bench press a zvedni mi 100kg na bench press, to je špatně, ale i takoví trenéři bohužel jsou. Takže určitě je lepší dát si pár lekcí s trenérem, aby vás navedl na tu správnou cestu, abyste si pak neublížili a věděli jak správně cvičit, jak správně dýchat, jak správně zpevnit tělo, jak se postavit atd. Pak už je na vás, jestli budete chtít cvičit pod vedením trenéra dál, nebo jestli si necháte napsat jenom nějaký tréninkový plán a cvičíte si sami, pak za nějakou dobu se zase vrátíte a projdete si spolu zase nějaké nové cviky.

Jak často doporučuješ cvičit?
To je samozřejmě hodně individuální, záleží jestli chce člověk nabrat svalovou hmotu nebo jestli chce redukci. Ale aby to vůbec mělo smysl je 2x týdně, to je fakt úplné minimum. 1x týdně je to spíš jenom pro pocit, že člověk aspoň něco dělá, ale na výsledky to určitě není. Když chce člověk výsledky, měl by cvičit aspoň 2x-3x týdně. Pokročilejší můžou cvičit i víckrát, klidně 4x-5x týdně, samozřejmě je důležitá i regenerace, takže alespoň nějaký den v tom týdnu musí mít volno.

Pokud vás článek zaujal, máte možnost si vyzkoušet trénink s Edou zdarma zde: KURZ WORKOUT

« Blog
To Top